Коли утворилися кільця Сатурна?

Скільки років кільцям Сатурна? Відповідь на це питання дає вагомий вклад в дослідженні Сонячної системи. Тож коли утворись кільця Сатурна?

Кільцям Сатурна мільярди років. Чи так це?

Виявилося, вони куди молодше, ніж досі думало все людство. У всякому разі, це стверджують вчені з університету Корнелла. Ґрунтуються вони на даних, зібраних ще років десять назад місією Кассіні NASA і чомусь усіма благополучно забутими.

Та що за таємницю приховують в собі кільця Сатурна?

За цим складним утворенням навколо планети вчені всього світу спостерігають десятиліттями. Однак до цього часу так і не прийшли до єдиної думки щодо часу його формування. Включені в аналіз спостереження місії Кассіні дозволили вченим вважати, що утворилися кільця кілька мільярдів років тому. Але ось встановити точно дві важливі деталі: реальний вік і склад – так і не вдалося.

У кільцях найбільше частинок водяного льоду. Ці частинки можуть досягати величезних розмірів – до декількох метрів. Однак лід не присутній в чистому вигляді. Бомбардування космічного сміття, мікрометеоритів, які прилетіли з пояса Койпера з околиць Сонячної системи, зробили свою справу. Їх скельний матеріал сильно забруднив крижане скупчення. Справжня ж частка кожного з цих двох складових так і залишилася таємницею для дослідників. Причиною тому непрозорість льоду для досить великого числа довжин хвиль світла.

Чому вчених так цікавить точний склад?

Інтерес – не пусте. Справа в тому, що точний склад допоможе розкрити реальний вік кілець. Адже накопичення речовин відбуваються за особливими закономірностям і в певні періоди часу. Іншими словами – для вчених  формування того чи іншого матеріалу є передбачуваним. Тому, знаючи склад кожного шару брил, підключаючи оцінку середнього потоку різних мікроелементів, можна визначити, скільки часу пішло на утворення всього пояса кілець.

Стаття в журналі Icarus

Стаття в науковому виданні Icarus, написана дослідником університету Корнелла Чжімен Чжаном (Zhimeng Zhang), може виявитися справжнім проривом у всій цій історії.
Робота вченого ґрунтується на початкових забутих даних, які були зібрані в результаті місії Кассіні. Мається на увазі збір інформації за допомогою інструментів, призначених для роботи з поверхнею Титана – супутника Сатурна. Справа в тому, що радар меппера Кассіні випускає хвилі електромагнітного спектра для буріння льоду тільки певної довжини. Таким чином вимірюється весь склад отриманого матеріалу, в тому числі і частина, скелястого змісту.

Чжан проаналізував показники, отримані з кільця С, яке вважається найбільш забрудненим. Саме цей склад дозволяє отримати більш точні дані по не крижаною складової кілець. Так Чжан заявив, що кільце Z ідеально для проведення досліджень, спрямованих на встановлення точного часу формування, віку і навіть історії виникнення кілець Сатурна.

Вчений стверджує, що визначений ним склад брил говорить про те, що вік цих формувань не мільярди років, а десь між п’ятнадцятьма і ста мільйонами років. А цей факт руйнує всі звичні для всього світового співтовариства установки. Адже всі ми знали, що кільцям приблизно три мільярди вісімсот мільйонів років.

Вивчення кілець піднесло і інші сюрпризи. Силікатний склад породи в верхніх шарах становить від одного до двох відсотків. Але ось ближче до середини істотно збільшений – до шести-одинадцяти відсотків.

Чжан заявив, що продовжить вивчення і опублікує свої висновки після ретельного аналізу складу кілець А і В. Крім того, на той час він зможе більш точно розрахувати вік космічного утворення.

Якщо Ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Коли утворилися кільця Сатурна?
Рейтинг